Používáme cookies

Záznamy cookies nám pomáhají zlepšovat naše stránky. Využíváme je také k analýze návštěvnosti a cílené reklamě. Podrobnější informace najdete na straně zásady ochrany osobních údajů.

ZPĚT
rozsvítit web
zhasnout web

aktuality a tipy

aktuality a tipy

aktuality a tipy

aktuality a tipy

aktuality a tipy

Odborníci na světlo z LIGHT WORKS vědí, jak sofistikovaně využít osvětlení v interiéru

11/10/2023

Na českém trhu s osvětlením působí už deset let, přesto se v LIGHT WORKS setkávají s tím, že klienti řeší osvětlení interiéru až na konci celého projektu. Jak vypadá opačný přístup, kdy se světlo do interiérů navrhuje ještě před tím, než se rozvede elektroinstalace, a co jsou to světelné scény? Zeptali jsme se jednatele LIGHT WORKS Pavla Boháče a architekta Andreje Tušana.

Ačkoliv je showroom LIGHT WORKS v pražských Nuslích otevřený každému a zákazníci se zde zastavují pro jednotlivá svítidla či za konzultacemi komplexního osvětlení domácnosti, nejčastěji zakázky přicházejí od architektů. Jak uvádí Pavel Boháč: „Snažíme se o propojení mezi architektem a klientem – architektům poskytujeme podporu z hlediska návrhu osvětlení, dodávky svítidel a jejich servisu. Klientům názorně představujeme jednotlivé světelné atmosféry, aby získali představu o tom, jak konkrétní světlo působí a neviděli projekt jenom na papíře.“

Jedním z architektů, kteří s LIGHT WORKS spolupracují dlouhodobě je i Andrej Tušan ze Storytelling Architects. Ten, ještě jako vedoucí interiérového oddělení Chapman Taylor s.r.o. navrhl vzorový apartmán 3+kk o ploše 156 m2 pro projekt Oaks Prague, který byl dokončen v loňském roce. Jedná se o rezidenční projekt developerské společnosti Arendon u Nebřenic jehož součástí je golfové hřiště a klub i luxusní byty a vily (nejvyššího standardu, který je v rámci republiky nabízený). Chapman Taylor v rámci projektu navrhli také golfovou klubovnu v místním zámečku a další prostory, investoři tak chtěli stejný standard a charakter interiérů přenést i do vzorového apartmánu.

Vzorový apartmán Oaks Prague

Budovu, ve které se realizace nachází, navrhl americký architekt Richard Meier, se kterým architekti museli konzultovat plánované zásahy. Jedná se o apartmán pro specifického klienta – není to byt pro rodinu ale pro byznysmena. Zadáním tedy bylo vytvořit reprezentativní prostor, ve kterém se mohou odehrávat nejrůznější akce, obchodní setkání, párty, ale i rauty na terase ze které je vidět na golfové hřiště. Architekti tomuto zadání přizpůsobili celkovou atmosféru bytu i jeho světelný set up s nejrůznějšími scénami. Jak Andrej Tušan podotýká, při zařizování interiéru je vždy třeba dopředu myslet na to, jaké aktivity se v prostoru budou odehrávat a podle toho volit osvětlení.

Apartmán je pomyslně rozdělen na denní (společenskou) a noční (soukromou) část. Denní část sestává z hlavního prostoru s otevřenou kuchyní, jídelnou, obývacím pokojem s vestavěným krbem a terasou. Kuchyně je řešena tak, aby se její pracovní část dala skrýt – jídlo, které kuchař připravil, tak zůstává na nasvícené granitové desce a podporuje reprezentativnost prostoru. Noční část zahrnuje ložnici se šatníkem a koupelnou i oddělenou pracovnu. Podle architekta zůstalo 80 % apartmánu v rámci standardu objektu, plné příčky v noční zóně ale nahradilo prosklení, čímž se celý prostor vizuálně otevřel a prosvětlil. Hlavním použitým materiálem je dubové dřevo (typické pro danou oblast), po kterém je pojmenován celý development. To je doplněno nábytkem v přírodních barvách oživených odstíny růžové a modré. Ve všech prostorách jsou použity čalouněné obklady stěn, které slouží jako akustické buffery.

Velký důraz byl kladen na návrh rozsáhlé terasy (která odpovídá asi 70 % plochy interiéru) a je z ní výhled na golfové hřiště. Jak Andrej popisuje: „Klient se rozhodl, že terasa musí být místem, které projekt nekompromisně prodá. Tomu odpovídá i použití materiálů. Je tu obklad exteriérové kuchyně z jedinečného druhu vápence, který, když se nasvítí správně, krásně vynikne.“

Světelné scény v interiéru i exteriéru

Světelné scény vznikají zapnutím jednotlivých svítidel a jejich kombinací za konkrétním účelem (jiný set up zvolíte pro čtení, jiný pro oslavy, sledování televize, práci atd.). Lze také využít inteligentní systémy řízení osvětlení a mezi jednotlivými scénami pohodlně přepínat stisknutím tlačítka.

Co se týče logiky tvoření světla, využívá se kombinace tří hladin osvětlení: architektonické světlo je funkčním osvětlením místností, které je tvořeno svítidly s difuzním charakterem světla, doplněné o bodové nasvícení objektů, ke kterým chceme upoutat pozornost. Designové osvětlení dodává prostoru na unikátnosti a tvoří jej výraznější světelné objekty. Ambientní světlo (LED pásky, menší zdroje světla) zase slouží k dokreslení atmosféry. Důležité jsou přitom nejen světelné vizualizace, ale také fyzická kontrola toho, jak se pod vybraným osvětlením chovají materiály a barvy použité v interiéru. Stejně tak by si klient měl vyzkoušet, pod kterým světlem se cítí komfortně.

Když do apartmánu vstoupíte a zapnete osvětlení, spustí se uvítací nastavení, kdy reflektorová světla SPY akcentují určitá místa v interiéru. Kuchyň má poté možnost nasvícení pracovní plochy s ostrůvkem. Nad jídelním stolem jsou umístěny dva dominantní lustry BOHEMIA. Nábytek je podsvětlený led pásky nebo přídavným osvětlením. Atmosféru dotváří stojací lampa v oblasti sezení. Díky inteligentnímu řídicímu systému, který je v apartmánu nainstalován, můžete volit z přednastavených světelných scén tu nejvhodnější pro daný okamžik.

Terasa byla navržena tak, aby se stala volným pokračováním interiéru – její osvětlení tak plynule navazuje na osvětlení interiéru teplotou světla i stylem. Rovněž zde lze vybírat z několika světelných atmosfér, prostor mohou osvětlovat sloupková svítidla GINGER, svítit může i samotná zeleň, prostor pro přípravu pokrmů nebo lampičky FOLLOWME pro dokreslení atmosféry. U takto komplexních projektů zůstává na architektovi a dodavateli osvětlení také finální sladění světel a přednastavení jednotlivých scén, aby klient využil systém na maximum.

O spolupráci

Oba zpovídaní si v rámci projektu pochvalovali volnou ruku ohledně kompletního návrhu osvětlení a přípravy rozvodů elektroinstalace, dle požadavků architekta a doporučení dodavatele osvětlení. Jak uvádí Pavel Boháč: „Připravenost se řešila podle toho, co navrhl pan architekt, nebo toho, co jsme požadovali my. Mohli jsme tak volit jednotlivé pozice a říkat si, jaký nábytek, a tedy i osvětlení, kde bude. Pokud máme na začátku bílý papír, tak je to vždy lepší a dá se to udělat tak, aby byli všichni spokojení.“

Architekt Andrej Tušan dodává: „Při výběru dodavatele se rozhodujeme podle portfolia produktů a podle služeb, které umí poskytnout, a tím uspokojit i velmi náročné klienty. Nejde nám jen o kvalitu dodaných produktů, ale i o odpovědnost a celkový servis ze strany dodavatele během realizace projektu.“

Za vznik článku děkujeme Czechdesign.cz.

No items found.
související svítidla
No items found.